1. § |
(1) |
Az igazságügyi szakértői kamara (a továbbiakban: kamara) az igazságügyi szakértők (a továbbiakban: szakértő) önkormányzati elven alapuló szakmai, érdekképviseleti köztestülete. Köztestületként az igazságügyi szakértői tevékenység tudományos művelésének támogatásával, a szakmai és etikai elvek meghatározásával és érvényesítésével, valamint a szakértők képviseletével kapcsolatos közfeladatokat látja el. |
(1) |
A Magyar Igazságügyi Szakértői Kamara (a továbbiakban: MISZK) és a területi igazságügyi szakértői kamara (a továbbiakban: területi kamara) (a továbbiakban együtt: kamara) önkormányzati elven alapuló, az igazságügyi szakértők (a továbbiakban: szakértő) érdekeit képviselő köztestület. A kamara képviseleti, ügyintézői szervezettel és önálló költségvetéssel rendelkezik. Köztestületként a szakértői tevékenység tudományos művelésének támogatásával, a szakmai és etikai elvek meghatározásával és érvényesítésével, valamint a szakértők képviseletével kapcsolatos közfeladatokat látja el. A kamarát a törvényszék nem veszi nyilvántartásba. |
(2) |
A kamara
a) |
az igazságügyi szakértői tevékenységgel összefüggő ügyekben képviseli és védi az igazságügyi szakértői kar tekintélyét, testületeinek és tagjainak érdekeit, a szakértők jogait, |
b) |
képviseli az igazságügyi szakértői kart a nemzetközi szakmai szervezetekben, |
c) |
megalkotja a Magyar Igazságügyi Szakértői Kamara Alapszabályát, |
c) |
megalkotja a Magyar Igazságügyi Szakértői Kamara (a továbbiakban: MISZK) Alapszabályát, |
d) |
megalkotja a szakértők etikai kódexét, a törvényben meghatározott esetekben a szakértővel szemben etikai eljárást folytat le, |
d) |
megalkotja a szakértők etikai kódexét és az etikai eljárási szabályzatot, továbbá a törvényben meghatározott esetekben a szakértővel szemben etikai eljárást folytat le, |
e) |
az igazságügyi szakértői tevékenységre vonatkozó iránymutatást ad ki, |
f) |
véleményezési jogot gyakorol a szakértők tevékenységét érintő jogszabályok megalkotásánál, |
g) |
véleményezési jogot gyakorol az igazságügyi szakértői szervezet fejlesztési irányainak meghatározásában, |
h) |
szervezi az igazságügyi szakértők jogi és a szakértői munkával összefüggő szakmai továbbképzését, ennek során együttműködik a szakmai, társadalmi szervekkel, más szakmai kamarákkal, |
i) |
véleményt nyilvánít a szakértők alkalmasságáról, |
j) |
a törvényben meghatározott esetekben kezdeményezi a szakértőnek az igazságügyi szakértők névjegyzékéből (a továbbiakban: névjegyzék) való törlését, |
k) |
tagjairól nyilvántartást vezet, |
k) |
tagjairól és a szakértőjelöltekről nyilvántartást vezet, |
k) |
tagjairól nyilvántartást vezet, |
l) |
ellátja azokat a feladatokat, amelyeket jogszabály a hatáskörébe utal. |
l) |
ellenőrizheti a szakértő szakmai tevékenységét, ennek során bekérheti a szakértő nyilvántartását, |
l) |
ha törvény kivételt nem tesz, ellenőrzi a szakértő tevékenységét, ennek során bekérheti a szakértő nyilvántartását, |
l) |
ha törvény kivételt nem tesz, ellenőrzi a szakértő tevékenységét, |
m) |
ellátja azokat a feladatokat, amelyeket jogszabály a hatáskörébe utal. |
|
(2) |
A MISZK-et a területi kamarák alkotják, székhelye Budapest. |
(3) |
A MISZK
a) |
a szakértői tevékenységgel összefüggő ügyekben képviseli és védi a szakértői kar tekintélyét, testületeinek és tagjainak érdekeit, a szakértők jogait, |
b) |
képviseli a szakértői kart a nemzetközi szakmai szervezetekben, |
c) |
megalkotja az Alapszabályát, |
d) |
megalkotja a szakértők etikai kódexét és az etikai eljárási szabályzatot, továbbá a törvényben meghatározott esetekben a szakértővel szemben etikai eljárást folytat le, |
e) |
a szakértői tevékenységre vonatkozó iránymutatást ad ki, |
f) |
véleményezési jogot gyakorol a szakértők tevékenységét érintő jogszabályok megalkotásánál, |
g) |
véleményezési jogot gyakorol a szakértői szervezet fejlesztési irányainak meghatározásában, |
h) |
szervezi a szakértők szakértői munkával összefüggő szakmai továbbképzését, ennek során együttműködik a szakmai, társadalmi szervekkel, más szakmai kamarákkal, |
i) |
ellátja azokat a feladatokat, amelyeket jogszabály a hatáskörébe utal. |
|
(4) |
A MISZK feladatellátásának érdekében jogosult kezelni a területi kamarák által kezelt személyes adatokat. |
(5) |
A területi kamara
a) |
törvényben meghatározott esetekben kezdeményezi a szakértőnek az igazságügyi szakértők névjegyzékéből (a továbbiakban: névjegyzék) való törlését, |
b) |
tagjairól nyilvántartást vezet, |
c) |
ha törvény kivételt nem tesz, ellenőrzi a szakértő tevékenységét, |
d) |
a működési területén az igazságügyi szakértői tevékenységgel összefüggő ügyekben képviseli és védi az igazságügyi szakértői kar tekintélyét, testületeinek és tagjainak érdekeit, a szakértők jogait, |
e) |
ellátja azokat a feladatokat, amelyeket jogszabály a hatáskörébe utal. |
|
(6) |
Magyarországon a következő területi kamarák működnek:
a) |
Budapesti Igazságügyi Szakértői Kamara: Budapest, Nógrád megye és Pest megye, |
b) |
Debreceni Igazságügyi Szakértői Kamara: Hajdú-Bihar megye és Szabolcs-Szatmár-Bereg megye, |
c) |
Győri Igazságügyi Szakértői Kamara: Győr-Moson-Sopron megye, Komárom-Esztergom megye és Vas megye, |
d) |
Kecskeméti Igazságügyi Szakértői Kamara: Bács-Kiskun megye és Jász-Nagykun-Szolnok megye, |
e) |
Miskolci Igazságügyi Szakértői Kamara: Borsod-Abaúj-Zemplén megye és Heves megye, |
f) |
Pécsi Igazságügyi Szakértői Kamara: Baranya megye, Somogy megye és Tolna megye, |
g) |
Szegedi Igazságügyi Szakértői Kamara: Békés megye és Csongrád megye, |
h) |
Veszprémi Igazságügyi Szakértői Kamara: Fejér megye, Veszprém megye és Zala megye |
területén. |
(7) |
A területi kamara székhelye az elnevezésében szereplő város, illetve a területi kamara alapszabályában meghatározott hely. |
(8) |
Az (5) bekezdés b) pontja szerinti nyilvántartás a kamarai tagok tagsági jogviszonya vonatkozásában közhiteles hatósági nyilvántartás. |
|