|
![]() |
![]() |
|
![]() |
KÉRDEZEK |
201/2005. (IX. 27.) Korm. rendelet
a Norvég Királyság Kormánya és a Magyar Köztársaság Kormánya között 2005. június 10-én létrejött, a Norvég Finanszírozási Mechanizmus 2004-2009 közötti végrehajtásáról szóló együttműködési megállapodás, valamint egyrészről az Izlandi Köztársaság Kormánya, a Liechtensteini Nagyhercegség Kormánya, a Norvég Királyság Kormánya, másrészről a Magyar Köztársaság Kormánya között 2005. július 7-én létrejött, az EGT Finanszírozási Mechanizmus 2004-2009 közötti végrehajtásáról szóló együttműködési megállapodás kihirdetéséről
1. § | A Kormány e rendelettel felhatalmazást ad a Norvég Királyság Kormánya és a Magyar Köztársaság Kormánya között 2005. június 10-én létrejött, „A Norvég Finanszírozási Mechanizmus 2004-2009 közötti végrehajtásáról” szóló együttműködési megállapodás, valamint egyrészről az Izlandi Köztársaság Kormánya, a Liechtensteini Nagyhercegség Kormánya, a Norvég Királyság Kormánya, másrészről a Magyar Köztársaság Kormánya között 2005. július 7-én létrejött, „Az EGT Finanszírozási Mechanizmus 2004-2009 közötti végrehajtásáról” szóló együttműködési megállapodás (a továbbiakban együtt: megállapodások) kötelező hatályának elismerésére. |
2. § | A Kormány a megállapodásokat e rendelettel kihirdeti. |
3. § |
|
article 1
(objectives)
article 2
(legal framework)
- The Agreement of 14. 10. 2003 between the Kingdom of Norway and the European Community on a Norwegian Financial Mechanism for the period 2004-2009 (The Agreement),
- the Rules and Procedures for the implementation of the Norwegian Financial Mechanism (hereinafter referred to as the ,,Rules and Procedures”) and subsequent amendments thereof. The Rules and Procedures are adopted by Norway in accordance with Article 8 of the Norwegian Financial Mechanism Agreement,
- the Grant Agreements, which will be concluded between the Norwegian Ministry of Foreign Affairs and the Beneficiary State for each project.
article 3
(financial framework)
1. | In accordance with Article 2 of the Agreement, Norway shall make available € 567 million for the Norwegian Financial Mechanism in annual tranches of € 113,4 million over the period running from 1 May 2004 to 30 April 2009, inclusive. |
2. | In accordance with Article 5 of the Agreement, a total of € 74.277.000 shall be made available to the Republic of Hungary over the period referred to in Paragraph 1. |
3. | In accordance with Article 8 of the Agreement, the management costs of the Norwegian Financial Mechanism shall be covered by the amounts referred to above. Further provisions to this effect are set out in the Rules and Procedures. |
4. | In accordance with Article 6 of the Agreement, a review will be carried out in November 2006 and again in November 2008 with a view to reallocating any non-committed available funds for high priority projects from any Beneficiary State. |
article 4
(roles and responsibilities)
1. | The Government of the Kingdom of Norway shall make funds available in support of eligible projects proposed by the Government of the Republic of Hungary and agreed on by the Financial Mechanism within the priority sectors listed in Article 6 of this MoU. |
2. | The Beneficiary State shall assure the full co-financing of projects that benefit from support from the Norwegian Financial Mechanism. |
3. | The Norwegian Ministry of Foreign Affairs shall manage the Norwegian Financial Mechanism. Decisions on the granting of financial assistance from the Norwegian Financial Mechanism shall be taken by the Norwegian Ministry of Foreign Affairs. |
4. | The Norwegian Ministry of Foreign Affairs shall be assisted by the Office for the EEA Financial Mechanism and the Norwegian Financial Mechanism (hereinafter referred to as the ,,FMO”). The FMO shall be responsible for the day-to-day operations of the EEA Financial Mechanism and the Norwegian Financial Mechanism, and shall serve as a contact point. |
5. | The Government of the Republic of Hungary has authorized the National Development Office to act on its behalf as its National Focal Point. It shall have overall responsibility for the management of the Norwegian Financial Mechanisms activities in the Republic of Hungary, including financial control and audit and serve as a contact point. Its managerial setup is contained in Annex A. |
6. | The National Development Office shall be responsible and accountable for the identification, planning, implementation and monitoring of projects as well as for the use of funds under the Norwegian Financial Mechanism in accordance with the Rules and Procedures. It shall report on these activities to the FMO. Any irregularities shall be reported to the FMO without delay. The Hungarian Government Control Office (Kormányzati Ellenőrzési Hivatal - KEHI) carries out independent control activities. The audit of the GCO is separate from the audit of the State Audit Office which has the right to carry out its own audits. |
7. | As a general rule, the gathering of project applications shall be carried out by open calls for proposals. |
8. | The National Development Office shall ensure that the project promoters are fully committed and equipped to ensure successful project implementation. |
article 5
(annual meetings and reporting)
1. | In order to ensure effective implementation of the Norwegian Financial Mechanism, the Parties agree to hold annual meetings between the Norwegian Ministry of Foreign Affairs and the Focal Point. The Focal Point shall at the meeting present an annual report, which shall amongst other things address:
|
2. | The National Development Office shall organise the meetings in cooperation with the FMO. The Commission of the European Communities may be invited to observe the meetings. |
3. | Minutes of the discussions in the meeting shall be drafted by the National Development Office. |
4. | The first meeting shall be held no later than one year after the entry into force of this MoU. |
article 6
(priority sectors)
1. | In accordance with Article 3 of the Agreement, grants shall be available for projects in the same sectors as under the EEA Financial Mechanism as well as in the areas of:
|
2. | Academic research may be eligible for funding in so far as it is targeted at one or more of the priority sectors. |
article 7
(programming framework)
1. | With a view to ensuring effective use of the Norwegian Financial Mechanism funding and without prejudice to Article 6 above, particular attention shall be given to the fields of intervention outlined in the programming framework in Annex B to this MoU. |
2. | Annex B shall be subject to review in the annual meetings referred to in Article 5 above. |
article 8
(specific forms of grant assistance)
1. | In accordance with the priority sectors referred to in Article 6 and with particular attention given to the fields of intervention outlined in the Programming Framework referred to in Article 7, the Parties have agreed to establish, within the overall amount referred to in Article 3, the Specific Forms of Grant Assistance listed in Annex C. |
2. | The Parties shall conclude grant agreements laying down the terms and conditions of each grant commitment. |
3. | Annex C shall be subject to review in the annual meetings referred to in Article 5 above. |
article 9
(control and access to information)
article 10
(co-ordination)
article 11
(governing principles)
1. | The implementation of this MoU shall in all aspects be governed by the Rules and Procedures of the Norwegian Financial Mechanism and subsequent amendments thereof. |
2. | The Parties agree to apply the highest degree of transparency and accountability in the implementation of the Norwegian Financial Mechanism, as well as objectives and principles of good governance, sustainable development and gender equality. |
article 12
(entry into force)
* * *
(aláírások)
annex a
the managerial set-up for the implementation of the norwegian financial mechanism in the republic of hungary
national focal point
- call for and collect proposals, and with its reasoned opinion of the proposed projects, submit them to the Financial Mechanism Office
- ensure correctness of management and implementation of realised projects
- ensure regular reporting to the Financial Mechanism Office on the implementation of projects financed by the Norwegian Financial Mechanisms, as well as to immediately report any irregularities
- chair the Monitoring Committee
- draw up annual reports on implementation of projects financed by the Norwegian Financial Mechanism which are to be forwarded for approval to the Monitoring Committee and submitted to the Financial Mechanism Office
- ensure efficiency, correctness and transparency of use of available funds
- supervise the adherence to the rules governing the Norwegian Financial Mechanism
- ensure that project promoters are fully committed and equipped to successfully implement projects
- ensure a complete and sufficient audit path in all engaged institutions
- provide information and publicity about available funds and ensure that the general public is informed about the projects implemented under the Norwegian Financial Mechanism
- store all documents connected with projects realised within the Norwegian Financial Mechanism in its field of responsibility for 10 years after the completion of projects.
The role of the National Focal Point may be further elaborated in the Grant Agreements.
central finance and contracts unit (cfcu)
- ensuring public procurement and contracting of funds under the Norwegian Financial Mechanism for the project promoters/intermediaries
- checking the factual and formal correctness of requests for payment submitted by project promoters/intermediaries
- managing the accounts on which payments from the National Authorising Officer’s Office are kept until they are transferred to the project promoters/intermediaries
- managing the register of irregularities and its update as well as report irregularities to the National Focal Point
- settling irregularities in its scope of function in accordance with the relevant regulations and instructions
- preparing background documentation for the Annual Monitoring Reports
- transferring payments to the project promoters/ intermediaries as quickly as possible and within the specified deadlines
- storing all documents related to projects realised within the Norwegian Financial Mechanism in its field of responsibility for 10 years after the completion of projects
A written agreement shall regulate spheres of responsibility, tasks and duties as well as the procedures and co-operation between the head of the CFCU and the project promoters/intermediaries.
paying authority
- manage the accounts on which grants from both Mechanisms are kept
- certify, based on the verification of CFCU, that the national co-financing allocated to projects is available
- certify, based on the verification of the CFCU, that the national co-financing allocated to the project has been paid
- certify to the FMO that expenditure declarations are made on the basis of reliable and verified documents
- submit certified requests for disbursements to the FMO accompanied by the necessary documentary evidence demonstrating fulfilment of the conditions for each disbursement
- report on financial flows to the National Focal Point,
- transfer payments to the CFCU and ensure that payments are made to the promoters/intermediaries as quickly as possible and within the specified deadlines
- ensure reimbursement of unused or unduly paid funds to the Norwegian Financial Mechanism.
The Paying Authority will, through fact-finding missions and other means, certify that the systems and procedures of the CFCU regarding verification of payment claims from promoters/intermediaries and supporting documents are sufficient to ensure that funds from the Norwegian Financial Mechanism are being used efficiently and correctly and in accordance with the principles of sound financial management. Furthermore, the Paying Authority is responsible to the National Focal Point for developing, implementing and maintaining the procedures for financial management and control.
application procedure
- The National Development Office
- The Office for EU Affair
- The Ministry of Foreign Affairs
- The Ministry of Finance
- The Ministry of Economy and Transport (chairing the Hungarian EFTA Committee Working Group).
The National Focal Point will, in close co-operation with the FMO, work out a methodology on how to involve representatives from NGOs, social and economic partners, and regional and local governments in the Project Selection Committee.
public procurement
monitoring committee (mc)
- monitor compliance with the Rules and Procedures
- review and provide recommendation on the selection process
- review overall progress and financial reports
- recommend/adopt corrective actions, if necessary
- approve the Annual Monitoring Report prepared by the National Focal Point
The Monitoring Committee shall include representatives from:
- the National Focal Point (chair)
- relevant line ministries and/or governmental bodies
- the NAO Office
- social and economic partners
- regional and local level government
- NGOs.
The National Focal Point will appoint the members of the Monitoring Committee. The appointment of representatives of line ministries and/or governmental bodies will be made on the basis of proposals from the relevant ministries.
The Financial Mechanism Office and, where appropriate, representatives of other institutions and organisations, will be invited to observe the meetings of the Committee.
auditing
annex b
the programming framework referred to in article 7 of the memorandum of understanding on the norwegian financial mechanism
Priority area | Focus areas |
1 | Protection of the environment | - Promoting the involvement of NGOs in the field of environment protection (See also in Annex C) |
- Environmental-awareness education (See also in Annex C) |
- Promoting the use of renewable / alternative energy (e.g. geothermal energy and hydropower) |
- Noise reduction / protection |
- Promoting the introduction of clean production |
2 | Sustainable development | - Encouraging organic agriculture; production and breeding of ancient Hungarian domestic plant and animal species |
- Establishing and further developing of innovation centres |
- Promoting’ sustainable economic development |
3 | Conservation of European heritage | - Restoration of historical sites and buildings, based on utilisation plans - Conservation of world heritage sites in Hungary |
- Restoration of museums and establishment of collections for the introduction of certain fields of the European heritage |
4 | Human resource development, education | - Adult training, vocational education and training, life-long learning - Strengthening the relationship between higher education, targeting the manpower needs of the private sector through education and training |
- Scholarship programs, including the promotion of learning EEA and Hungarian languages (See also in Annex C) |
- Ensuring the accessibility of primary schools and providing of after-school care (See also in Annex C) |
- Increasing the competence and administrative capacity of central, regional and local authorities / municipalities, including the use of information technology (See also in context with Regional development and crossborder co-operation) |
5 | Health care | (See also in Annex C) |
- Enhance preventative measures and health promotion activities |
- Improve mental health care |
- Fight against addictions |
- Fight against AIDS, promote the treatment of HIV-positive patients |
- Capacity building of health care related NGOs |
6 | Children and youth | (See also in Annex C) |
- Integration of multiple disadvantaged youth - including Roma - and of children with special needs |
- Development and extension of the network of integrated local information and advisory centers for the youth |
- Improvement of living conditions and promotion of social integration of children in state care |
7 | Regional development and crossborder co-operation | - Public transport development in connection with the conservation of European cultural heritage and environment protection |
- Strengthen the principles of democracy, partnership and decentralization on EU external borders |
- Competence building of different levels of regional development (micro-regions, municipalities) (See also the priority sector ’Human resource development, education’) |
8 | Justice and home affairs | - Fight against organised crime including the trafficking of human beings |
- Promote the co-operation between Norwegian and Hungarian Police |
- Application of the Schengen acquis in practice |
9 | Academic research | - Joint R&D programmes |
- Research related to priority areas (See also in Annex C) |
annex c
specific forms of grant assistance referred to in article 8 of the memorandum of understanding
1. block grants
Focus areas | Eligible applicants of sub-projects |
1 | Promoting the involvement of | - NGOs |
NGOs in the field of environment protection | - Non-profit organizations |
2 | Environment-awareness training | - NGOs - Training institutions |
- Schools in the regular education system (primary-, secondary-, higher-) |
3 | Scholarship and mobility programmes | - Individuals, e.g. students, teachers, researchers |
4 | Healthcare and preventative | - NGOs |
measures | - Healthcare institutions including hospitals |
5 | Anti-discrimination, advocacy | - NGOs - Local minority governments |
6 | Childcare | - NGOs |
- Kindergartens, primary schools or their maintaining institutions |
- State childcare institutions |
7 | Promoting the accessibility of public buildings | - Schools in the regular education system (primary, secondary, higher), public institutions, local, regional and central governments, healthcare institutions, public transport companies |
8 | R&D | - Research institutions |
- Universities |
- Individuals |
2. seed money
b) | A Norvég Finanszírozási Mechanizmus 2004-2009 közötti végrehajtásáról szóló együttműködési megállapodás hivatalos magyar nyelvű fordítása: „EGYÜTTMŰKÖDÉSI MEGÁLLAPODÁS A NORVÉG FINANSZÍROZÁSI MECHANIZMUS 2004-2009 KÖZÖTTI VÉGREHAJTÁSÁRÓL ÖSSZHANGBAN A NORVÉG KIRÁLYSÁG ÉS AZ EURÓPAI KÖZÖSSÉG KÖZÖTT 2003. 10. 14-ÉN LÉTREJÖTT, A 2004-2009 KÖZÖTTI IDŐSZAKRA VONATKOZÓ NORVÉG PÉNZÜGYI MECHANIZMUS FELÁLLÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ MEGÁLLAPODÁSSAL A Norvég Királyság Kormánya, a továbbiakban „Norvégia” egyrészről, a Magyar Köztársaság Kormánya, a továbbiakban a „Kedvezményezett Állam” másrészről, a továbbiakban együttesen a „Felek”, mivel a 2003. október 14-én kelt, a Cseh Köztársaságnak, az Észt Köztársaságnak, a Ciprusi Köztársaságnak, a Lett Köztársaságnak, a Litván Köztársaságnak, a Magyar Köztársaságnak, a Máltai Köztársaságnak, a Lengyel Köztársaságnak, a Szlovén Köztársaságnak és a Szlovák Köztársaságnak az Európai Gazdasági Térségben történő részvételéről szóló megállapodás (a továbbiakban az „EGT Kibővítési Megállapodás”) 2004. május 1. óta alkalmazandó, mivel a Norvég Királyság és az Európai Közösségek között a 2003. október 14-én létrejött Norvég Alapról szóló Megállapodás egy olyan finanszírozási mechanizmust hoz létre, melyen keresztül Norvégia hozzájárul az Európai Gazdasági Térségen belüli gazdasági és társadalmi különbségek csökkentéséhez (a továbbiakban „Norvég Alap”); mivel az EGT Kibővítési Megállapodás és a Norvég Alap erősíteni fogja Norvégia és a Magyar Köztársaság közötti kapcsolatokat népeik kölcsönös hasznára; mivel Norvégia és a Magyar Köztársaság közötti fokozott együttműködés hozzá fog járulni egy jó kormányzáson, demokratikus intézményeken, jogbiztonságon, az emberi jogok tiszteletén és a fenntartható fejlődésen alapuló stabil, békés és virágzó Európa biztosításához; mivel a Felek megállapodnak abban, hogy a Norvég Alap hatékony működtetése érdekében létrehozzák az együttműködés kereteit; úgy határoztak, hogy a következő Együttműködési Megállapodást (a továbbiakban „Megállapodás”) kötik: 1. cikk (Célok) A Norvég Alapról szóló Megállapodás 1. cikkének értelmében Norvégia létrehozta a Norvég Alapot annak érdekében, hogy hozzájáruljon az Európai Gazdasági Térségen belüli gazdasági és társadalmi különbségek csökkentéséhez. Ennek megfelelően, a jelen Megállapodást aláíró Felek olyan projektek kiválasztására és támogatására törekednek, amelyek hozzájárulnak e cél eléréséhez. 2. cikk (Jogi Keret) Jelen Megállapodás, mely Norvégia Kormánya és a Magyar Köztársaság Kormánya között jött létre, az alábbi - a Norvég Alap jogi kereteit képező - okmányokban található feltételek hatálya alá tartozik és azokkal összefüggésben értelmezendő: - a Norvég Királyság és az Európai Közösségek között 2003. október 14-én létrejött Norvég Alapról szóló Megállapodás, - a Norvég Alap végrehajtásáról szóló Szabályok és Eljárásrend (a továbbiakban: „Szabályok és Eljárásrend”) és annak módosításai. Norvégia a „Szabályok és Eljárásrend”-et a Norvég Alapról szóló Megállapodás 8. cikke értelmében alkalmazza, - az egyes projektekre vonatkozóan a Norvég Külügyminisztérium és a Kedvezményezett Állam által kötött Támogatási Megállapodások. 3. cikk (Pénzügyi Keret) 1. A Megállapodás 2. cikkének értelmében Norvégia kötelezettséget vállal arra, hogy 567 millió euró hozzájárulást biztosít a Norvég Alaphoz, évi 113,4 millió eurós részletekben a 2004. május l-jétől 2009. április 30-ig tartó időszakban. 2. A Megállapodás 5. cikkének értelmében, mindösszesen 74,277 millió euró a Magyar Köztársaság rendelkezésére bocsátandó az 1. bekezdésben említett időszak során. 3. A Megállapodás 8. cikkének értelmében, a Norvég Alaphoz kapcsolódó menedzsment költségek a fent említett összegekből fedezendők. Ezzel kapcsolatosan további rendelkezések a Szabályok és Eljárásrend című dokumentumban találhatók. 4. A Megállapodás 6. cikke értelmében, a kötelezettségvállalásokkal nem lekötött pénzeszközöknek a kedvezményezett államok kiemelt jelentőségű projektjeire való átcsoportosítása érdekében ezt az elosztást 2006 novemberében, majd 2008 novemberében újra felül kell vizsgálni. 4. cikk (Feladatok és kötelezettségek) 1. Norvégia Kormánya biztosítja a forrást a Magyar Köztársaság Kormánya által javasolt támogatható projektekre, amelyekről a Norvég Alap keretében születik megállapodás és jelen Szándéknyilatkozat 6. cikkében felsorolt támogatási területekhez kapcsolódnak. 2. A kedvezményezett ország biztosítja a Norvég Alap támogatásaiból részesülő projektek társfinanszírozását. 3. A Norvég Külügyminisztérium feladata a Norvég Alap menedzselése és a támogatásról szóló döntések meghozatala. A Norvég Alapból származó pénzügyi támogatások odaítéléséről a Norvég Külügyminisztérium dönt. 4. A Norvég Külügyminisztériumot feladatai ellátásában az EGT Finanszírozási Mechanizmus és Norvég Alap Iroda (a továbbiakban FMI) támogatja. Az FMI felelős az EGT Finanszírozási Mechanizmus és a Norvég Alap napi szintű feladatainak ellátásáért, valamint a kedvezményezett országokkal történő kapcsolattartásért. 5. A Magyar Köztársaság Kormánya meghatalmazza és megbízza a Nemzeti Fejlesztési Hivatalt, hogy ellássa a Nemzeti Kapcsolattartó feladatait. A Nemzeti Kapcsolattartó általánosan felelős a kedvezményezett államban a Norvég Alap tevékenységeinek menedzsmentjéért, amely magában foglalja a pénzügyi ellenőrzést és auditálást, valamint a kapcsolattartással járó feladatokat. A Norvég Finanszírozási Mechanizmus végrehajtásának szervezeti felépítését az A. melléklet tartalmazza. 6. A Nemzeti Fejlesztési Hivatal felelős a projektek azonosításáért, azok tervezéséért, végrehajtásáért és monitoringjáért, valamint a Norvég Alap támogatásainak a Szabályok és Eljárásrend című dokumentumban lefektetett elvek alapján történő felhasználásáért. A nemzeti kapcsolattartó beszámol feladatai ellátásáról az FMI-nek. A nemzeti kapcsolattartó haladéktalanul értesíti az FMI-t a tudomására jutott szabálytalanságokról. A Kormányzati Ellenőrzési Hivatal (KEHI) független ellenőrző tevékenységet folytat. A KEHI ellenőrzése elkülönül az Állami Számvevőszék auditjától, mely testület önálló ellenőrzési joggal rendelkezik. 7. Általános szabályként a projekt javaslatok összegyűjtése nyílt pályáztatás útján történik. 8. A Nemzeti Fejlesztési Hivatal gondoskodik arról, hogy a projektek kezdeményezői kellően elkötelezettek és rendelkeznek a projekt sikeres végrehajtásához szükséges eszközökkel és feltételekkel. 5. cikk (Éves ülés és beszámolás) 1. A Norvég Alap hatékony végrehajtása érdekében a Felek megállapodnak abban, hogy évente ülést szerveznek, amelyen részt vesz a Norvég Külügyminisztérium és a Nemzeti Kapcsolattartó. A Nemzeti Kapcsolattartó az ülésre éves beszámolót készít, amely egyebek mellett az alábbiakat tartalmazza: - a Norvég Alap általános célkitűzése elérése érdekében tett lépések, - a projektazonosítás előrehaladása a kedvezményezett államban, - beszámoló a végrehajtás alatt álló projektekről a felállított kritériumok tükrében, - a szerződéskötésekre és lehívásokra vonatkozó pénzügyi előrehaladási jelentés, - a következő évre vonatkozó beavatkozási területek és intézkedések. 2. Az ülést a Nemzeti Fejlesztési Hivatal szervezi az FMI bevonásával. Lehetőség van arra, hogy az Európai Közösségek Bizottsága az ülésen megfigyelőként részt vegyen. 3. Az ülésről a Nemzeti Fejlesztési Hivatal jegyzőkönyvet készít. 4. Az első ülést jelen Megállapodás hatálybalépését követő 1 éven belül kell megtartani. 6. cikk (Kiemelt területek) 1. A Megállapodás 3. cikkével összhangban a következő kiemelt területeken folytatott projektek részesülhetnek támogatásban: a) A Schengen acquis végrehajtása, a Nemzeti Schengen Akcióterv támogatása, valamint a bíróságok megerősítése. b) Környezetvédelem, különös tekintettel a vonatkozó acquis végrehajtására irányuló adminisztratív kapacitás megerősítésére, valamint az infrastrukturális és műszaki/technológiai beruházásokra elsősorban a települési hulladékkezelés területén. c) Regionális politika és határon átnyúló tevékenységek. d) A közösségi vívmányok végrehajtásával kapcsolatos szakmai segítségnyújtás. 2. Tudományos kutatás is részesülhet támogatásban, amennyiben kapcsolódik egy vagy több kiemelt területhez. 7. cikk (Programozási keret) 1. A Norvég Alap támogatásainak hatékony felhasználása érdekében és a 6. cikk sérelme nélkül, a programozás során figyelembe kell venni a jelen Megállapodás B. mellékletében foglalt beavatkozási területeket. 2. A B. melléklet az éves ülésen felülvizsgálat tárgyát képezi, az 5. cikkben foglaltaknak megfelelően. 8. cikk (Különös Támogatási Formák) 1. A 6. cikkben említett kiemelt területekkel összhangban, különös figyelemmel a 7. cikkben lévő programozási keretben vázolt beavatkozási területekre, a Felek megállapodnak abban, hogy a 3. cikkben említett teljes összeg erejéig létrehozzák a C. mellékletben felsorolt Különös Támogatási Formákat. 2. A Felek Támogatási Megállapodásokat kötnek, amelyekben minden egyes támogatási kötelezettségvállalás feltételeit és körülményeit rögzítik. 3. A fent említett melléklet az 5. cikkben említett évi üléseken felülvizsgálat tárgyát képezi. 9. cikk (Ellenőrzés és Információhoz történő hozzáférés) A Norvég Külügyminisztérium és a Norvég Számvevőszék és képviselői rendelkeznek azzal a joggal, hogy az általuk szükségesnek vélt esetekben szakmai vagy pénzügyi küldetést vagy vizsgálatot hajtsanak végre a projektek tervezését, végrehajtását, ellenőrzését, valamint az alapok felhasználását illetően. A Magyar Köztársaság Kormánya köteles minden szükséges segítséget, információt és dokumentációt rendelkezésre bocsátani. 10. cikk (Koordináció) A Magyar Köztársaság Kormánya és a FMI szorosan koordinálja a Norvég Alap felhasználását az EGT Finanszírozási Mechanizmus felhasználásával együtt. A Finanszírozási Mechanizmusokra benyújtott összes projektnek összhangban kell állnia a Magyar Köztársaság nemzeti prioritásaival, valamint az Európai Unióval kötött vonatkozó egyezményekkel. 11. cikk (Szabályozó elvek) 1. Jelen Megállapodás végrehajtását minden tekintetben a Norvég Alap „Szabályok és Eljárásrend” című dokumentuma, valamint annak jövőbeli módosításai szabályozzák. 2. A Felek egyetértenek abban, hogy a legmagasabb fokú átláthatóságot és elszámolhatóságot biztosítják a Norvég Alap végrehajtása során, egyszersmind a jó kormányzás céljait és alapelveit, a fenntartható fejlődést és a nemek közötti esélyegyenlőséget. 12. cikk (Hatálybalépés) Jelen Megállapodás az aláírásának napján lép hatályba. * * * Jelen Együttműködési Megállapodás két eredeti példányban, angol nyelven készült. Kelt Budapesten, a kétezer-ötödik év június hó tizedik napján. (Aláírások) A. melléklet A NORVÉG FINANSZÍROZÁSI MECHANIZMUS VÉGREHAJTÁSÁNAK SZERVEZETI FELÉPÍTÉSE A MAGYAR KÖZTÁRSASÁGBAN A Nemzeti Kapcsolattartó A Nemzeti Fejlesztési Hivatalt felügyelő Európai Ügyekért Felelős Tárca Nélküli Miniszter a kedvezményezett állam nevében Nemzeti Kapcsolattartónak a Nemzeti Fejlesztési Hivatalt jelölte ki. Az EGT és a Norvég Finanszírozási Mechanizmusok végrehajtására vonatkozóan külön kormányrendelet kerül kihirdetésre. A Nemzeti Kapcsolattartó teljes egészében felelős a Norvég Finanszírozási Mechanizmus magyarországi működéséért, mely felelősség kiterjed az alapok felhasználására, a pénzügyi ellenőrzésre és az auditra, összhangban az Együttműködési Megállapodással és a Norvég Külügyminisztérium által meghatározott Eljárásrenddel, valamint azok Kiegészítéseiben foglaltakkal. Nemzeti Kapcsolattartóként az NFH feladatai és kötelezettségei többek között az alábbiakra terjednek ki: - projektjavaslatok pályázati kiíráson keresztül történő összegyűjtése, a támogatásra javasolt projektötletek véleményezése és azok továbbítása a Finanszírozási Mechanizmus Iroda részére - a projektek szabályszerű végrehajtásának és menedzselésének biztosítása - a szabálytalanságok kezelésének biztosítása, azok azonnali jelentése az FMI részére - a Monitoring Bizottság elnöki feladatainak ellátása - éves jelentések készítése a Norvég Finanszírozási Mechanizmusból finanszírozott projektek végrehajtásról és azok jóváhagyás céljából történő továbbítása a Monitoring Bizottság és a Finanszírozási Mechanizmus Iroda részére - a rendelkezésre álló alapok hatékony, szabályszerű és átlátható felhasználásának biztosítása - a Norvég Finanszírozási Mechanizmus működési szabályainak betartatása - annak ellenőrzése, hogy a projektgazdák megfelelően elkötelezettek-e ahhoz, hogy az odaítélt projekteket sikeresen végrehajtsák - teljes és hatékony ellenőrzési nyomvonal biztosítása valamennyi érintett intézményben - információ és nyilvánosság biztosítása a rendelkezésre álló forrásokról, valamint a közvélemény tájékoztatásának biztosítása a Norvég Alapból finanszírozott és végrehajtott projektekről - a Norvég Finanszírozási Mechanizmus keretein belül végrehajtott projektek Nemzeti Kapcsolattartó felelősségi köréhez kapcsolódó dokumentumainak megőrzése a projektek végrehajtását követő 10 évig. A Nemzeti Kapcsolattartó további feladatait a Támogatási Megállapodások keretében lehet meghatározni. Központi Pénzügyi és Szerződéskötő Egység (CFCU) A Nemzeti Kapcsolattartó a következő feladatokat a Központi Pénzügyi és Szerződéskötő Egységre delegálja: - a Norvég Finanszírozási Mechanizmus forrásainak közbeszereztetése és leszerződése a projektgazdák részére - a projektgazdák által benyújtott kifizetési kérelmek tartalmi és formai megfelelőségének ellenőrzése - a projektgazdák/közreműködők részére történő továbbításig kezeli azt a számlát, amelyre a NAO Iroda kifizetéseit átutalják - a szabálytalanságok folyamatos nyilvántartása, és erről a Nemzeti Kapcsolattartó tájékoztatása - saját hatáskörben eljár a szabálytalanságok kezelésében, összhangban a vonatkozó szabályozással - háttér dokumentáció készítése az Éves Monitoring Jelentésekhez - biztosítja, hogy a kifizetések a projektgazdák részére a lehető leggyorsabban és a meghatározott határidőn belül történjenek - a Norvég Finanszírozási Mechanizmus keretében megvalósuló projektek a Központi Pénzügyi és Szerződéskötő Egység felelősségi köréhez kapcsolódó dokumentációjának megőrzése a projektek lezárását követő 10 évig. A Központi Pénzügyi és Szerződéskötő Egység vezetője és a projektgazdák/közreműködők felelősségi körének elhatárolását írásos megállapodás szabályozza. A megállapodás tartalmazza továbbá a feladatok és kötelezettségek megosztását, valamint a CFCU és a projektgazdák közötti együttműködés módját és a követendő eljárásokat. A Kifizető Hatóság A Kifizető Hatósági feladatokat a Norvég Finanszírozási Mechanizmus tekintetében a Pénzügyminisztérium, NAO Iroda látja el. A Finanszírozási Mechanizmus Iroda (FMI) a kifizetéseket a Pénzügyminisztérium, NAO Iroda erre a célra nyitott bankszámláira teljesíti. A Kifizető Hatóság feladatai a következők: - kezeli a Mechanizmusokból kapott támogatások fogadására nyitott bankszámlákat; - a CFCU hitelesítése alapján igazolja, hogy az egyes projektekhez szükséges nemzeti társfinanszírozás rendelkezésre áll; - a CFCU hitelesítése alapján igazolja, hogy az egyes projektekhez szükséges nemzeti társfinanszírozás kifizetése megtörtént; - az FMI számára igazolja a felmerült kiadásokat alátámasztó dokumentumok valódiságát és megbízhatóságát; - az FMI-nak benyújtja az igazolt átutalási igényléseket, melyekhez csatolja a kifizetések előfeltételeinek teljesítését bizonyító szükséges dokumentumokat; - a pénzügyi folyamatokról jelentést készít a Nemzeti Kapcsolattartó részére; - teljesíti az átutalásokat a CFCU felé, és biztosítja, hogy a kifizetések a projektgazdák részére a lehető leggyorsabban és a meghatározott határidőn belül történjenek; - biztosítja a fel nem használt, vagy szabálytalanul kifizetett források visszafizetését a Finanszírozási Mechanizmusnak. A Kifizető Hatóság tényfeltáró látogatások, és más eszközök révén igazolja, hogy a projektgazdák/közreműködők részéről érkező kifizetési követelések és az azokat alátámasztó dokumentumok felülvizsgálatához a CFCU által alkalmazott módszer és eljárás biztosítja, hogy a Norvég Finanszírozási Mechanizmus által nyújtott támogatás felhasználása hatékony, korrekt módon, a megbízható pénzügyi irányítás elveinek megfelelően történik. Továbbá, a Kifizető Hatóság a felelős Nemzeti Kapcsolattartónak a pénzügyi lebonyolítás és ellenőrzés rendjének kialakításáért, végrehajtásáért és működtetéséért. Pályáztatás A jelen Együttműködési Megállapodás aláírását követően a Nemzeti Fejlesztési Hivatal nyílt pályáztatást indít. A pályázatok értékelésére a pályázati felhívásban előzetesen megjelentetett szempontrendszer alapján kerül sor. A pályázati felhívás kiírását adott esetben meg kell ismételni. A Projekt Döntőbizottság választja ki a Finanszírozási Mechanizmus Irodához benyújtandó, támogatásra javasolt projektek körét. A Projekt Döntőbizottságot a következő minisztériumok és intézmények képviselői alkotják: - Nemzeti Fejlesztési Hivatal, - Európai Ügyek Hivatala, - Külügyminisztérium, - Pénzügyminisztérium, - Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (mint a Magyarországi EFTA Tanácsi Munkacsoport vezetője). A Nemzeti Kapcsolattartó az FMI-vel szoros együttműködésben kidolgozza a nem-kormányzati szervek, gazdasági és szociális partnerek, helyi önkormányzati és regionális képviselők Projekt Döntőbizottság munkájába való bevonása módszerét. Közbeszerzés A CFCU projektosztálya felelős a közbeszerzési eljárások lefolytatásáért. Magyarországon a 2004. május l-jétől hatályos, a Közbeszerzésekről szóló 2003. évi CXXIX. törvény szabályozza az eljárásokat. A Norvég Finanszírozási Mechanizmushoz kapcsolódó valamennyi közbeszerzésre a közbeszerzési törvény az irányadó. Monitoring Bizottság A Monitoring Bizottság támogatja a Nemzeti Kapcsolattartót a projektek menedzsmentjében. Feladatai és kötelezettségei a következők: - az eljárásrend betartásának ellenőrzése, - a projektek kiválasztásának áttekintése és azzal kapcsolatos javaslatok megtétele, - az átfogó előrehaladási és pénzügyi jelentések értékelése, - ha szükséges, korrekciós intézkedések javasolása/elfogadása, - a Nemzeti Kapcsolattartó által készített Éves monitoring jelentés jóváhagyása. A Monitoring Bizottság a következő tagokból áll: - Nemzeti Fejlesztési Hivatal (elnök), - NAO Iroda, - érintett minisztériumok, kormányzati testületek, - szociális és gazdasági partnerek, - területi és helyi önkormányzatok, - NGO-k. A Monitoring Bizottság tagjait a Nemzeti Kapcsolattartó nevezi ki az érintett miniszterek vagy intézményi vezető javaslatára. A Finanszírozási Mechanizmus Iroda, valamint ha szükséges, az egyéb intézmények és szervezetek képviselői megfigyelőként vesznek részt a Bizottság ülésein. Audit A magyar jogalkotás a Kormányzati Ellenőrzési Hivatalt (KEHI) jelöli ki a Norvég Finanszírozási Mechanizmusból támogatott projektek folyamatos, valamint helyszíni ellenőrzésére. A KEHI kockázatelemzés alapján folyamatosan biztosítja a projektek megfelelő mértékű ellenőrzöttségét. A KEHI tevékenységének a célja, hogy biztosítsa az elvégzett lépések jogszerűségét, pontosságát, gazdaságosságát és hatékonyságát. A Kormányzati Ellenőrzési Hivatal független a Nemzeti Kapcsolattartótól és a CFCU-tól. A KEHI ellenőrzése elkülönül az Állami Számvevőszék auditjától, mely testület önálló ellenőrzési joggal rendelkezik. A Nemzeti Kapcsolattartó feladata, hogy a Szabályok és Eljárásrend 6.2 cikkének értelmében a Finanszírozási Mechanizmus Iroda részére megküldje a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal, az Állami Számvevőszék, illetve egyéb szervezet által a projektekről, illetve a Norvég Finanszírozási Mechanizmushoz kapcsolódó egyéb tevékenységekről készült jelentéseket. A magyarországi végrehajtási rendszer ábrája B. melléklet A NORVÉG FINANSZÍROZÁSI MECHANIZMUSRÓL SZÓLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI MEGÁLLAPODÁS 7. CIKKÉBEN EMLÍTETT PROGRAMOZÁSI KERET Az Együttműködési Megállapodás 6. cikkében említett kiemelt területek általános keretein belül különös hangsúlyt kapnak az alábbiakban felsorolt célterületek. A Norvég Finanszírozási Mechanizmus célja a Magyarország és Norvégia közötti kétoldalú kapcsolatok erősítése. A Norvég Alap kiemelt- és célterületei
AZ EGYÜTTMŰKÖDÉSI MEGÁLLAPODÁS 8. CIKKÉBEN EMLÍTETT KÜLÖNÖS TÁMOGATÁSI FORMÁK A Szabályok és Eljárásrend 2.2.3 cikkének értelmében Különös Támogatási Formák (block grants, seed money) alakíthatóak ki az egyes projektek és programok mellett. Elsőként a támogatások következő különös formáit dolgozzák ki végső jóváhagyás céljából a Szabályok és Eljárásrendben foglalt pályáztatási eljárásnak megfelelően: 1. Pályázati alapok (Block grants)
|
(2) | Az „EGT Finanszírozási Mechanizmus 2004-2009 közötti végrehajtásáról” szóló együttműködési megállapodás hiteles szövege és annak hivatalos magyar nyelvű fordítása a következő:
|
4. § |
|
![]() |
||